Module /  Nederlands

In het vak Nederlands komen drie modules aan bod: Nederlands basis, Nederlands 1 en Nederlands 2.  

Inhoud

Nederlands basis:  

  • tekstsoorten herkennen
  • een schrijfplan opstellen
  • digitale en niet-digitale hulpbronnen gebruiken
  • kennis spelling , woord- en zinsleer ter ondersteuning van schrijftaken
  • schrijfstrategieën toepassen
  • oog voor formulering en schrijfstijl
  • eigen tekst nakijken en beoordelen
  • gemeenschappelijke taken maken en daarbij afspraken nakomen
  • gemeenschappelijke teksten evalueren
  • tekstlay-out
 
Nederlands 1:  

  • vier vaardigheden: lezen, luisteren, schrijven, spreken
  • lees-, luister-, schrijf- en spreekstrategieën toepassen
  • spelling, grammatica, uitspraak, register, standaardtaal, taalvariatie  
  • digitale en niet-digitale hulpbronnen gebruiken
  • reflecteren over eigen taalgebruik, kunnen bijsturen
  • hypotheses over teksten vormen en bijstellen
  • betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context
  • relevante informatie uit teksten in kernwoorden noteren
  • doel, doelgroep en medium van teksten bepalen
  • inhoud van teksten samenvattend en gestructureerd weergeven
  • schriftelijke (tekstschema, samenvatting) en mondelinge weergave (presentatie)
  • kennismaking met literaire tekstsoorten
  • verslag van eigen leeservaring

Nederlands 2: 

  • vier vaardigheden: luisteren, spreken, schrijven, lezen
  • informatieve, argumentatieve, narratieve en prescriptieve teksten 
  • spelling, grammatica, uitspraak, register, standaardtaal, taalvariatie
  • digitale en niet-digitale hulpbronnen gebruiken
  • lees-, luister-,schrijf-, spreek- en gespreksstrategieën adequaat gebruiken 
  • reflecteren over eigen taalgebruik
  • hypotheses over teksten vormen en bijstellen
  • betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context
  • relevante informatie uit teksten in kernwoorden noteren 
  • doel, doelgroep en medium van teksten bepalen
  • inhoud van teksten op samenvattende en beoordelende wijze mondeling en schriftelijk weergeven
  • verdere kennismaking met literaire tekstsoorten
  • verslag van eigen leeservaring